Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (2024)

vrijdag 12 maart 2004 17:52

Acties:

  • 0Henk 'm!

Techknow

Topicstarter

Ik heb een Pioneer VSX-D710s versterker. Hierop zit naast het 5.1 A kanaal ook een stereo B kanaal. In totaal kan je dus zeven boxen aan sluiten.

Ik heb nu 5 dezelfde full-size speakers op het A kanaal zitten. De speakers zijn perfect gepositioneerd voor de positie waaruit ik naar dvd's kijk. Als ik echter aan het werk ben (achter me pc zit) dan zit ik helemaal verkeerd voor het stereo geluid uit de front speakers. Echter de rechter front en rechter surround (back) speakers staan dan wel in een goede positie voor het beluisteren van stereo geluid (bv cd's en radio).

Nu wil ik eigenlijk op de rechter front en surround een extra kabel aansluiten en deze op het B kanaal aansluiten zodat ik bij het luisteren van muziek het geluid vanuit de juiste richting hoor. Is dit mogelijk? Om namelijk van A naar het B kanaal te switchen kom je automatisch langs A+B, dan worden de speakers dus dubbel aangestuurd. Is dit schadelijk of moet ik morgen maar meteen een paar meter kabel halen en het zo aansluiten?

vrijdag 12 maart 2004 18:21

Acties:

  • 0Henk 'm!

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb mijn achter speakers aangesloten op zowel A2 als B. Met een schakelaar kan ik dat omzetten. Kan volgens mij geen probleem opleveren. Het enige wat (geloof ik) gevaarlijk kan zijn is een kanaal 'aan' laten staan zonder aangesloten speaker.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

zaterdag 13 maart 2004 09:37

Acties:

  • 0Henk 'm!

Anoniem: 108732

Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (4)

Verstekers met 5.1 die A en een B hebben zijn in feite gebouwd for Bi-wire,
Bi-wire is, de naam zegt het al (heel kort samen gevat) voor speakers met dubbele aansluiting, wat gebeurt er nou, in de versteker zitten 2 versterkers de een is voor de tweeter en de ander voor de woofer, (maakt zover ik weet niet uit in welke uitgang je ze pluged). Om nu terug te komen op jouw vraag. Het is geen enkel probleem als je een 2de speaker set op je B kanaal zet. (dat heb ik ook en het is een ideaalen oplossing voor als je een grote kamer hebt) en er is zo al een voordeel als je eens een goede film wilt kijken in een grote ruimte dan hoef je alleen Bi-wire aan te zetten en alle speakers zijn in de race. toppie toch? Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (5)

zaterdag 13 maart 2004 19:34

Acties:

  • 0Henk 'm!

'K denk dat je er een beetje naast zit...
A/B is om 2 sets speakers op 1 amp te knopen. Dan kun je bv. in 2 verschillende kamers je speakers met 1 versterker laten draaien. Je woofer en tweeter apart aansturen is Bi-AMPen, niet bi-wiren...
Ik denk wel haast dat dit niet zo'n gigantisch probleem is, als je niet het volume vol open hebt staan tijdens het switchen ofzo... Sowieso zal je amp z'n vermogen dan verdelen over de '2 speakersets' waardoor je speakers 2 keer het halve vermogen krijgen Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (7)
Klinkt vrij logisch toch? Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (8)

[Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 13-03-2004 19:35]

Ticking away, the moments that make up a dull day

zaterdag 13 maart 2004 19:40

Acties:

  • 0Henk 'm!

Anoniem: 108732

Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (9)

2 weten meer dan 1 toch? Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (10)

zaterdag 13 maart 2004 19:52

Acties:

  • 0Henk 'm!

Wormaap

Moderator Foto & Video

Juist Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (12) www.kieskeurig.nl heeft btw ook een woordenboekje ergens op de page, alle terminologie basic en eenvoudig uitgelegd Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (13) 'K geloof dat er in de FAQ ook een link naar zo'n zelfde soort uitleg staat

Ticking away, the moments that make up a dull day

zaterdag 13 maart 2004 20:51

Acties:

  • 0Henk 'm!

Jag

Wormaap schreef op 13 maart 2004 @ 19:34:
'K denk dat je er een beetje naast zit...
A/B is om 2 sets speakers op 1 amp te knopen. Dan kun je bv. in 2 verschillende kamers je speakers met 1 versterker laten draaien. Je woofer en tweeter apart aansturen is Bi-AMPen, niet bi-wiren...
Ik denk wel haast dat dit niet zo'n gigantisch probleem is, als je niet het volume vol open hebt staan tijdens het switchen ofzo... Sowieso zal je amp z'n vermogen dan verdelen over de '2 speakersets' waardoor je speakers 2 keer het halve vermogen krijgen Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (15)
Klinkt vrij logisch toch? Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (16)

Klinkt idd logisch, maar het klopt niet helemaal wat je zegt Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (17). Een versterker is een spanningsbron. Als je er een extra paar speakers parrallel aanknoopt, dan ziet dat paar speakers dezelfde spanning als het eerste paar. En zal dus hetzelfde vermogen krijgen. Het vermogen dat de amp levert zal dan dus ook verdubbelen (bij gelijke impedantie van de speakersets).
Vergelijk het met als je een lamp op 230V hebt. Als je op dat stekkerblok een extra lamp erbij prikt, zal de eerste lamp ook niet minder fel gaan branden of het vermogen van "het lichtnet" verdeeld worden over de twee lampen.

Wat je wil kan wel, maar je moet er wel voor zorgen dat je nooit twee versterkerkanalen met dezelfde speaker verbonden hebt. Als je dat doet, dan sluit je namelijk de outputs van de versterkers op elkaar aan, en dat kunnen ze niet waarderen. Even afgezien van dat dat heel raar gaat klinken, kan het er ook gewoon stuk van gaan.
Wat je dus moet doen, is werken met een switch, zodat dat niet kan gebeuren.

zondag 14 maart 2004 00:36

Wormaap

Moderator Foto & Video

Doh... 'K was weer eens niet aan het nadenken Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (19)
Behalve dat je je speaker opblaast, vindt waarschijnlijk de eindtrap van je amp dat ook niet zo heel lekker... Als die bv. maar 4 Ohm stabiel is, en je sluit speakers van 4 Ohm 2 keer parallel aan en je stuurt ze beiden aan --> 2 Ohm --> pats boem weg eindtrap?

Ticking away, the moments that make up a dull day

zondag 14 maart 2004 00:52

Acties:

  • 0Henk 'm!

Banzi

Jag schreef op 13 maart 2004 @ 20:51:
[...]
Klinkt idd logisch, maar het klopt niet helemaal wat je zegt Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (21). Een versterker is een spanningsbron. Als je er een extra paar speakers parrallel aanknoopt, dan ziet dat paar speakers dezelfde spanning als het eerste paar. En zal dus hetzelfde vermogen krijgen. Het vermogen dat de amp levert zal dan dus ook verdubbelen (bij gelijke impedantie van de speakersets).
Vergelijk het met als je een lamp op 230V hebt. Als je op dat stekkerblok een extra lamp erbij prikt, zal de eerste lamp ook niet minder fel gaan branden of het vermogen van "het lichtnet" verdeeld worden over de twee lampen.

Een versterker is niet altijd een spanningsbron... Kijk maar eens in de specificatie van jouw handleiding... In die van mij staat dat mijn versterker meer vermogen levert bij 8 ohm, dan bij 4 ohm... Dat zou dan betekenen dat mijn versterker meer stroombron is... Als een versterker stroombron is, dan zal het niet uitmaken dat je 2 speakers parallel zet. De realiteit zit altijd in het midden... Een versterker is geen pure spanningsbron, maar ook geen pure stroombron... Het verhaal van jou klopt dus ook niet helemaal...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

zondag 14 maart 2004 00:53

Acties:

  • 0Henk 'm!

Banzi

Wormaap schreef op 14 maart 2004 @ 00:36:
Doh... 'K was weer eens niet aan het nadenken Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (23)
Behalve dat je je speaker opblaast, vindt waarschijnlijk de eindtrap van je amp dat ook niet zo heel lekker... Als die bv. maar 4 Ohm stabiel is, en je sluit speakers van 4 Ohm 2 keer parallel aan en je stuurt ze beiden aan --> 2 Ohm --> pats boem weg eindtrap?

Ligt eraan... De meeste versterkers hebben wel een beveiliging... Zodra de versterker merkt dat er teveel vermogen gevraagd wordt, zal de versterker in de beveiliging gaan...

Ligt dus wel een beetje aan het merk en type...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

zondag 14 maart 2004 02:54

Acties:

  • 0Henk 'm!

Wormaap

Moderator Foto & Video

Mja, over het algemeen zal er nog een zekering tussen zitten, maar dit hoeft niet persé altijd zo te zijn. Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (25) Voor veel mensen staat een kapotte zekering btw ook gelijk aan een kapotte amp 'er komt geen geluid meer uit, laten we de reparateur bellen'

Ticking away, the moments that make up a dull day

zondag 14 maart 2004 14:16

Acties:

  • 0Henk 'm!

Techknow

Topicstarter

oe, ik weet niet of het wel zo'n goed plan is om dit te gaan proberen...denk dat ik het er maar bij laat zo want om nou mijn versterker te gaan opblazen ...moet er niet aan denken dat iemand met de knopjes gaat spelen en ik daarna naar de winkel mag om een nieuwe versterker te halen...jammer.

zondag 14 maart 2004 17:22

Acties:

  • 0Henk 'm!

BJup

Gewoon doen.
Wel een schakelaar ertussen, zodat kanaal A en B nooit tegelijk je speakers kunnen bereiken.
Dan is er toch niets aan de hand?

maandag 15 maart 2004 03:26

Acties:

  • 0Henk 'm!

Jag

Banzi schreef op 14 maart 2004 @ 00:52:
[...]

Een versterker is niet altijd een spanningsbron... Kijk maar eens in de specificatie van jouw handleiding... In die van mij staat dat mijn versterker meer vermogen levert bij 8 ohm, dan bij 4 ohm... Dat zou dan betekenen dat mijn versterker meer stroombron is... Als een versterker stroombron is, dan zal het niet uitmaken dat je 2 speakers parallel zet. De realiteit zit altijd in het midden... Een versterker is geen pure spanningsbron, maar ook geen pure stroombron... Het verhaal van jou klopt dus ook niet helemaal...

Een versterker is wel degelijk een spanningsbron. Waar jij op doelt is iets heel anders. Namelijk het tekortkomen van de voeding. Bij lagere impedanties gaat er een hogere stroom lopen bij een gelijke spanning => meer vermogen => voeding moet ook meer vermogen leveren. En dat kan ie niet onbeperkt. Daarom zakt de voedingsspanning wat in en daarmee het max vermogen wat de versterker kan leveren. Vandaar dat die specs bijna nooit helemaal zijn wat je zou verwachten.
Maar dat neemt niet weg dat als je een speakerpaar (van dezelfde impedantie) erbij knoopt dat die evenveel vermogen krijgt. En dat het vermogen dat de versterker levert dus gewoon verdubbelt (doordat er een twee keer zo grote stroom gaat lopen). Dat gaat op behalve als je hem op zijn allerhardst zet Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (29).

En een versterker is dus echt geen stroombron, anders zou het namelijk ook zo zijn dat een amp kapot gaat als je er geen belasting (speakers) aanhangt en dat ie lage impedanties (zoals meerdere sets speakers) juist fijn zou vinden. Nou, het precies andersom Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (30).

Pagina: 1

Reageer

Speakers zowel op A als B kanaal aansluiten - Audio en hifi (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Maia Crooks Jr

Last Updated:

Views: 5450

Rating: 4.2 / 5 (63 voted)

Reviews: 86% of readers found this page helpful

Author information

Name: Maia Crooks Jr

Birthday: 1997-09-21

Address: 93119 Joseph Street, Peggyfurt, NC 11582

Phone: +2983088926881

Job: Principal Design Liaison

Hobby: Web surfing, Skiing, role-playing games, Sketching, Polo, Sewing, Genealogy

Introduction: My name is Maia Crooks Jr, I am a homely, joyous, shiny, successful, hilarious, thoughtful, joyous person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.